luni, 3 decembrie 2012

PLEDOARIE PENTRU COMPUNEREA SCOLARA

                         Prof. STAN CRISTINA
                                                                                  Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzau
Cu toate ca, in viata de zi cu zi, multor oameni le este mai usor sa vorbeasca decat sa scrie, totusi importanta formarii in scoala a capacitatii de exprimare scrisa este o necessitate unanim aceptata. Exprimarea scrisa este un proces important in cadrul comunicarii sociale, ea ii ajuta pe elevi la dezvoltarea propriei personalitati, asigurandu-le rezultate bune in scoala si in viata.
Importanta formarii in scoala a competentei de exprimare scrisa reiese si mai clar atunci cand se examineaza diferite tipuri de probe scrise, produse de elevi. Greselilor de continut li se adauga cele de tip formal. De aici si obligatia pe care o are fiecare professor, dar mai ales cel de limba si literaturad romana, de a-I invata pe elevi sad redacteze logic si correct. Pentru cel care a invatat sa o faca, scrierea poate sa fie o delectare. Elevul care scrie bine stie sa aprecieze textile scrise de altii si isi selecteaza avantajos si riguros lecturile.
Pentru a produce un text care sa devina o opera literara este nevoie de talent, insa pentru a redacta o scrisoare, un extemporal, o cerere, un comentariu literar, nu trebuie decat sa inveti regulile morfologice si sintactice, de ortografie si punctuatie. Scrisul poate avea un efect benefic asupra celor care stiu sa-l foloseasca, pentru ca acestia vor castiga incredere in fortele proprii si isi vor crea o imagine pozitiva despre propria persoana.
Regulile scrierii pot f I invatate de elevi numai daca profesorul cunoaste nemijlocit  fazele acestui proces.Elaborarea mesajului scris presupune mai multe etape.
  • Stabilirea si clarificarea scopului, a destinatiei si a tipului general al textului care urmeaza sa fie redactat (scrisoare, compunere scolara, jurnal).
  • Alcatuirea unui plan de idei in care sa se urmaresca dispunerea ideilor intr-o oridine logica sau cronologica si confruntarea permanenta a planului cu tema tratata, precum si adaptarea textului la tipul de comunicare (informativa, reflexiva, imaginativa)        
  • Elaborarea textului scris, in care sa se urmareasca asezarea corecta in pagina, scrierea lizibila, respectarea regulilor grafiei, ortigrafiei si ale punctuatiei, utilizarea unor modalitati de reliefare a esentialului prin subliniere, scriere cu majuscule etc.
Conform programelor scolare, redactarea in ciclul gimnazial cuprinde tipuri diferite de texte care pot fi clasificate in:       
  • Scrieri  informative (anuntul, stirea, reportajul, cererea, declaratia)\S
  • Scrieri reflexive (jurnalul, scrisoarea)
  • Scrieri imaginative (compunerea narativa, descrierea literara)
  • Scrieri despre textul literar (rezumatul, povestirea, analiza literara, caracterizarea personajelor, argumentarea apartenentei unui text  la o anunmita specie etc)
Atat viitorul om de litere, cat si viitorul muncitor, functionar, medic, inginer trebuie sa se poata  exprima eficient in scris. Pentru aceasta nu trebuie decat sa se deprinda regulile si tehnicile redactarii pe care invatatorul sau profesorul se straduieste sa-l invete in scoala.
Pe langa avntajele prezentate, care decurg din deprinderea capacitatii de comunicare scrisa, iata inca un argument pentru invatarea scrierii: comunicarea scrisa bine facuta ofera elevului timid posibilitatea unor rezultate bunela probele de evaluare scrisa, oricare ar fi aceasta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu