Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale
etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări,
menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.
O modalitate eficientă prin care echipa managerială
poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe
proiect.
Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de
procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare
urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util
prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde
unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea
abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc)
Caracteristicile
fundamentale ale proiectului
a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt
diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei.
Originalitatea nu poate fi una extremă.
b) obiective univoce – specifice instituţiei
respective, nu din cărţi de specialitate
c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane
(6-12 luni)
d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi
foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul
e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să
concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte,
ulterior mediatizate.
Fazele
unui proiect
1.Proiectarea- sunt identificate subetape:
1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general
/ specific din instituţii (SWOT, PESTE)
1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la
stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le
răspundă.
1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop,
obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.
1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale,
materiale, umane.
1.5 Stabilirea echipei de proiect
1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de
aprobările iniţiale.
2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea
echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl
are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă
permanentă) pe 2 direcţii principale:
a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)
b) către managerii de proiect: rezultate obţinute
3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând
fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea
procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:
a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu
obiectivele stabilite.
b) reliefarea utilităţii proiectului
c) analizarea planului de costuri ale unui proiect
d) analiza fluxului informaţional: informaţii,
comunicare, modalităţii de comunicare
e) analiza resurselor umane implicate
f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale
g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor
Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de
realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările
(orientative):
1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi
sau indirecţi
2. Care sunt finalităţile proiectului?
3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?
4. Care este echipa de proiect? Cine este
coordonatorul?
5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?
6. Care este durata proiectului?
7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea
proiectului?
8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale
activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.
9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea?
(salarii, birotică, publicitate, etc)
10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?
11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi
pe baza căror criterii?
12. Cum se va face evaluarea?
13. Care sunt efectele utile ale proiectului?
Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor
structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.
Orice plan structural, operaţional trebuie să specifice:
1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este
subordonată unui obiectiv operaţional.
2. resurse materiale, financiare, temporale, umane
Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul
acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari
etape:
a) procurarea informaţiilor
b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară
şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.
Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele.
Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung
la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub
formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)
Rapoartele se
întocmesc:
1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului
2. în situaţii speciale
3. în etapa finală a proiectului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu