Prof. STAN CRISTINA
Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzau
Comunitatea
locală a fost învestită cu dreptul și responsabilitatea de a se autoadministra
sub aspectul resurselor locale și al priorităților, al gestionării
problemelor educative în diverse moduri. Există școli deschise și școli închise
față de comunitate, iar efectele acestei atitudini sunt resimțite în primul
rând de profesorii care deleagă parțial sau preiau întru totul
responsabilitatea formării pentru viață a copiilor, apoi de elevii care sunt
expuși sau nu stimulărilor complexe de tip educativ-societal, dar și de
părinții care își văd contribuția valorizată sau respinsă de către școală.
Părinții
trebuie încurajați și abilitați să preia o parte tot mai însemnată a
responsabilităților care privesc decizia prin consultarea, administrarea,
construirea unui lobby omogen pe lângă terțe părți pentru interesele școlii și ale beneficiarilor ei.
Centrul
vital al unei comunități se poate muta în școală, ca punct de întâlnire a
mediului academic cu piața forței de muncă, a influențelor educative formală cu
cele nonformale și informale. Rolul
central rămâne al profesorilor și al directorilor de școală , care integrează
într-o schemă strategică realistă contribuțiile părinților, ale autorităților
din administrația locală, ale agenților economici, ale reprezentanților media,
sănătate, cultură.
Relațiile
de colaborare dintre profesori și părinți întăresc identitatea școlii și
sporesc prestigiul instituțional și personal al celor implicați, dau un sens de
utilitate timpului petrecut împreună și
deschid perspectiva unor preocupări informale cu valoare formativă.
Ambele
au de câștigat dacă sunt vizibile în comunitate în special dacă își atrag
colaborarea unor parteneri de tip asociații profesionale, organizații
nonguvernamentale, celebrități locale.
Profesorii
îi pot învăța pe părinți cum să se implice mai eficient în educația copilului
(comunicare, program, aspecte metodologice), pornind de la premisa că părinții
vor să ajute, dar nu întotdeauna știu cum.
Echipa
de conducere a școlii trebuie să aibă o preocupare constantă pentru elaborarea
și actualizarea unui plan de marketing care să evidențieze rolul școlii în
dezvoltarea academică, socială, emoțională, estetică, fizică a elevilor.
Imaginea instituțională este importantă și se completează cu rezultate
cuantificabile (număr de absolvenți, performanțe, integrare în muncă sau în
alte structuri de învățământ și de elemente ale culturii organizaționale ce țin
de mituri, eroi, simboluri, modele comportamentale, ritualuri, ceremonii.
Mesajul
transmis comunității locale trebuie să fie consistent, să provină din mai multe
surse și să exprime specificul unității respective în peisajul educativ local.
Transmiterea regulată a veștilor pozitive despre școală
către toți agenții instituționali (sponsori, autorități, părinți, elevi)
menține școala în atenția generală a comunității. Pentru realizarea acestui
deziderat este indicat să se creeze în școală o atmosferă primitoare și
expresivă, plasând la vedere materiale promoționale, produse ale activității
elevilor școlii (intervenții în media, întruniri, festivități), să se realizeze
proiecte comunitare în care să fie implicați elevii. Pagina web și revista
școlii au de asemenea un rol important în promovarea imaginii școlii în
comunitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu