luni, 17 decembrie 2012

PARINȚI ȘI PROFESORI ÎN FAȚA CATALOGULUI



prof. Stan Cristina
Școala Gimnazială C. Giurescu Chiojdu, jud. Buzău

Instalarea dificultaților la învățătură este întotdeauna rezultatul acțiunii conjugate a mai multor factori, uneori fiind aproape imposibil de stabilit căruia dintre ei îi revine rolul precumpănitor.
În cazul elevilor de liceu, care au trecut prin examenele de Evaluare Națională și au obținut rezultate bune, factorii care determină insuccesele școlare nu pot fi de natură intelectuală. De cele mai multe ori, factorii sunt de natură nonintelectuală și anume: instabilitate emoțională, motivație slabă, atitudine negativă, autoreglare deficitară sau de ordin familial.
Școala este cea care trebuie să pregătească și să asigure reușita școlară a elevilor, să combată  și să prevină efectiv pierderile școlare. Dar, de cele mai multe ori, cauzele insuccesului școlar (note slabe, corigențe) rămân necunoscute cadrelor didactice, eforturile lor rămân fără rezultat.  Responsabilitatea în acestor cazuri nedorite nu cade doar asupra cadrelor didactice, ci și asupra familiei.
Familia este cea care cunoaște programul extrașcolar al elevului, părinții trebuie să cunoască mediul pe care-l frecventează copiii și ei știu atmosfera de lucru a elevilor.
Sunt foarte multe cazurile în care părinții motivează că sarcinile școlare sunt dificile și, de aceea, copiii au  note slabe la învățătură. Alții consideră că profesorii sunt răspunzători de insuccesul școlar al elevilor, că sunt prea pretențioși.  alteori părinții manifestă o indiferență totală față de activitatea școlară, considerând că din momentul în care  copiii sunt în școală, doar școlii îi revine întreaga responsabilitate, iar lor nu le rămâne nimic de făcut.
Formarea și întărirea concepției juste, privitoare la copii, trebuie să se realizeze prin activitatea comună a învățătorilor și diriginților din școală și a părinților în familie.
Influența exemplului personal al educatorului asupra sufletelor tinere constituie principala forță educativă care nu poate fi înlocuită nici prin manualele școlaare, nici prin  moralizări, nici printr-un sistem de pedepse și recompense.
Într-o familie strâns unită și construită pe principii sănătoase, copilul crește cinstit, muncitor, conștiincios.
Pentru el,  autoritatea celor mari este de nezdruncinat. Relațiile de bună înțelegere, dragostea și afecțiunea dintre părinți dezvoltă la copil o fire deschisă, plină de încredere în sfaturile acestora. Certurile și relațiile brutale dintre părinți dezvoltă irascibilitatea, neîncrederea  și-l fac pe copil ssă aibă o fire închisă, plină de suspiciune.
Din partea părinților se cere multă răbdare, perseverență, prudență și atenție, sensibilitate, dar și exigență.
Stând de vorbă cu copiii, trebuie evitate glumele sau observațiile imprudente, deoarece fiecare cuvânt al părinților  este luat de ei drept adevăr, drept un model de urmat.
Cinstea și dragostea de adevăr, respectarea cuvântului sau a promisiunii date, sensibilitatea, respectul față de cei mari  trebuie dezvoltate la copii în procesul educației.  În familie se pun primele baze pentru o justă educare a voinței. A face din copil un om cu voință, un om independent este posibil numai dacă băiatul sau fetița vor fi obișnuiți încă din fragedă copilărie cu un regim precis de muncă,învățătură și odihnă.
Cinste și adevărul sunt deosebit de importante în viața copiilor și ele se pot forma tot în familie. Nu putem cere copiilor noștri să fie cinstiți și să spună întotdeauana adevărul, daca noi, părinții suntem necinstiți sau mințim. Totul depinde așadar, de metodele folosite de părinți pentru educarea copiilor și de comportamentul lor.
Nu trebuie să promitem copilului ceva imposibil și irealizabil pentru că orice promisiune trebuie îndeplinită. Un loc deosebit trebuie să-l ocupe educația în familie, curățenia, ordinea și grija pentru aspectul exterior. Curățenia și ordinea în cameră, în bucătărie, pe masă, atitudinea plină de grijă față de cărți și celelalte obiecte școlare, precum și buna-cuviință în raporturile cu vecinii, rudele, prietenii  îi obișnuiesc pe copii să fie disciplinați, ordonați și civilizați. Copiii trebuie să înțeleagă că niciodată aspectul lor exterior nu poate fi rupt de cel interior. Trebuie să-i învățăm și să le cerem copiilor noștrisă păstreze zi de zi ordinea și curățenia, să aibă grijă de îmbrăcămintea și lucrurile lor. Unul din mijloacele cele maai importante în sistemul de educație în familie este îndeplinirea strictă a regimului zilnic stabilit pentru copilul-școlar acasă. Copilul trebuie să aibă ore precise pentru pregătirea lecțiilor, pentru joacă și pentru plimbări, pentru îndeplinirea însărcinărilor casnice și pentru somn.
Succesul la învățătură depinde de planificarea justă a zilei de muncă. Orarul  zilei școlarului se atârnă  într-un loc vizibil alături de orarul școlar. Regimul zilnic variază în raport de anumite condiții ale familiei școlarului, de sănătatea și puterea de muncă a acestuia.
Părinții sunt cei chemați să controleze pregătirea lecțiilor de către copiii lor, să-i ajute la nevoie, asta neînsemnând să le facă temele, ci să-i învețe cu munca tenace, cu efortul zilnic -  care nu le poate aduce decât satisfacțiile dorite.
În famile se pun și bazele igienei personale. Camera de locuit trebuie să fie curată și aerisită, țmbrăcămintea bine întreținută, părul, mâinile, corpul și dinții  -  bine spălate.
Și să nu uităm că succesul educației copiilor noștri depinde și de legătura pe care familia trebuie s-o aibă cu școala, cu colectivul de cadre didactice. Numai împreună, părinți și profesori,  vom putea forma copii ordonați, disciplinați, cu cunoștințe temeinice și plini de perseverență.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu