Scrierea funcţională – este acel tip de comunicare in
scris, care asigură „dialogul” individului cu spatiul social. Cererea,
scrisoarea, telegrama, invitatia sunt exemple de scrieri functionale. Aceste
scrieri folosesc un limbaj concentrat, de cele mai multe ori, standard.
Telegrama – o comunicare scrisă foarte scurtă, prin care sunt
transmise ştiri urgente, evenimente importante, gânduri, sentimente, urări. Are
un conţinut clar şi concis, uneori renunţandu-se la cuvintele de legătură.
Model:
Destinatar: Stan Irina
Str. Cooperativei nr 26
Sector 5, Bucureşti
Sosesc in Bucureşti pe 28 iulie 2007, ora 10, in gara de Nord, cu rapidul
nr. 23, vagonul 3.
Te rog asteapta-mă!
Ioana
Exp: Popescu Ioana
Str. V. Alecsandri nr. 4
Vaslui
Invitatia – bilet sau scrisoare scurta prin care cineva este
rugat să participe la o solemnitate, la o manifestare sau să se prezinte la
sediul unei autorităti.
Model:
Invitaţie
Stimate domnule director,
Membrii Cercului de literatura de la Şcoala cu clasele
I-VIII Bâsca-Chiojdului, vă invită in ziua de 15 ianuarie 2007, orele 16, la sedinţa festivă dedicată naşterii poetului
Mihai Eminescu, care va avea loc in sala de festivităţi a şcolii. La
manifestare vor fi prezenţi profesorii şcolii şi reprezentanti ai autorităţilor
locale.
Va rugăm să confirmaţi participarea dumneavoastra la preşedintele cercului, elev Davidescu Alexandru.
7 ianuarie 2007
Cu stimă,
Membrii cercului de literatură
Cererea – o compunere prin care cineva se adresează unei persoane
cu atribuţii oficiale, solicitând rezolvarea unei probleme de interes personal
Structura unei
cereri:
-
formula de adresare
-
numele, prenumele, statutul social şi adresa solicitantului
-
conţinutul propriu-zis al cererii, formulat clar şi concis
-
locul şi data intocmirii cererii
-
semnătura solicitantului
-
cui i se adresează cererea, precizand funcţia celui solicitat
şi institutia pe care o conduce.
-
Model:
Domnule Director,
Subsemnatul, Ionescu Mihail, elev in clasa a VIII-a a Şcolii cu clasele I-VIII nr. 18 Bacău, domiciliat in Bacău. str. Unirii nr.
54, va rog respectuos sa binevoiti a-mi aproba eliberarea unei adeverinte din
care să rezulte că frecventez cursurile acestei scoli, avand rezultate bune la
invatatură si disciplină.
Respectiva adeverintă imi este necesară pentru inscrierea
la cursurile de informatică desfasurate la Palatul Copiilor Bacău.
Bacău, 10 septembrie 2007 Ionescu Mihail
Domnului Director al Şcolii cu clasele I-VIII nr. 18 Bacău
Scrisoarea – un mod de comunicare in scris , intre expeditor (cel care scrie) si destinatar (cel caruia i se
adresează)
Structura: - data
si locul
-
formula de adresare (exprima atitudinea faţă de destinatar)
-
formula de incheiere (Exprima sentimentele expeditorului)
-
semnatura
scrisorile pot
fi: familiale, de felicitare, de afaceri, reflexive, oficiale.
Model:
Sinaia, 22 iulie 2007
Dragii mei părinti,
In primele randuri,
vreau să vă scriu ca am sosit cu bine in tabără: călătoria cu trenul pană la
Sinaia s-a desfasurat in bune conditii; de acolo ne-a luat un autocar, care
ne-a ajutat sa parcurgem cei 8 km pana la tabără.
Tabăra arată excelent:
o pajiste intinsă pe care sunt amplasate cabane asezate de-o parte si de alta a
aleilor, zici că te afli intr-un sătuc al piticilor. De aici, avem o panoramă a
intregii statiuni. Se vede perfect telecabina, care urcă si coboară de sute de
ori pe zi.
Stau intr-o cabană
impreuna cu alte trei colege. Mancarea este suficientă si gustoasă.
Am mers la discotecă,
iar ziua pot să joc biliard, să ma plimb, sa mă uit la televizor. Asta atunci
cand nu mergem in drumetii, să vedem imprejurimile si să vizităm locurile
interesante din punct de vedere turistic.
Cu toate că ma simt
foarte bine, imi este dor de voi si de fratele meu, Alin. Abia astept să vă
revad!
Daca nu vă mai scriu
si nici nu telefonez, vă anunt că sosesc acasă pe 28 iulie, orele 17, cu
aceeleratul 341.
Vă imbătisează cu multă dragoste,
Camelia
Exprimarea unui
punct de vedere - presupune intervenţia
intr-un dialog (exprimarea orală a unui punct de vedere) sau eleborarea unei
compuneri in care sa se exprime acest punct de vedere. Acest tip de comunicare
presupune cunoasterea foarte buna a temei de discuţie, a conţinutului, a
subiectului pentru a susţine cu argumente punctul de vedere. In acelasi timp,
se exprima si propria opinie in legatura cu tema sau se pot prelua elemente din
discursul altor participanti (dacă este vorba de exprimare orală)
Mulțumesc pentru infrmație.Sunt recunoscătoare.
RăspundețiȘtergere