Una dinre temele
abordate frecvent de catre teoreticienii si practicienii educatiei o reprezinta
invatarea prin cooperare.
Propunem
aceasta tema de reflectie ca punct de plecare pentru schimbarea practicilor
educationale, deoarece individualismul
si competitia promovate in
clasele din Romania pot fi echilibrate de practici educationale democratice si
cooperative, care sa stimuleze participarea elevilor si ameliorarea
rezultatelor scolare pentru asigurarea calitatii educatiei.
In randul
cadrelor didactice, este larg raspandita opinia ca numai relatiile competitive genereaza o motivatie adecvata pentru
invatare. Cel mai convingator argument pentru stimularea invatarii prin
cooperare in scoala il reprezinta atat rezultatele numeroaselor cercetari, cat si efectele observate de
catre profesorii care au introdus metode specifice invatarii prin cooperare la
clasa.
Din 1898,
cand a fost realizata prima cercetare pe aceasta tema, numeroase cercetari
experimentale si analize corelationale au evidentiat diferentele dintre
invatarea prin cooperare, invatarea individualista si cea realizata in situatii
de competitie.
Rezultatele
acestor cercetari reflecta:
1.
din punct de vedere al performantelor
scolare: mai mult
effort pentru a reusi, implicit, rezultate mai bune la nivelul tuturor elevilor
(etichetati in mod traditional ca “foarte buni”, “mediocri”, “slabi”),
motivatie intinseca, implicare in sarcina, o mai buna dozare a timpului
disponibil pentru realizarea sarcinii, gandire critica.
2.
din punctul de vedere al relatiilor
interpersonale:
relatii mai profunde si mai calde intre eleviprin amplificarea spiritului de
echipa, aprecierea si valorizarea diversitatii multietnice prin dezvoltarea
empatiei si coeziunii la nivelul grupului de elevi.
3.
din punct de vedere al identitatii
personale: intarirea
eului si a identitatii de sine, dezvoltarea competentelor sociale, ameliorarea
imaginii de sine, dezvoltarea capacitatii de a face fata adversitatii si
stresului.
In ultimele decenii,
cercetatorii s-au ocupat de amenajarea grupului ca mediu dee invatare,
evidentiind eficienta ridicata a grupurilor de elevi ce indeplinesc o sarcina
de invatare comuna. Clasa scolara este un grup social specific ce mediaza, in timp,
schimbari cognitive fundamentale la nivelul fiecarui membru. Climatul
clasei are un foarte mare impact asupra perceptiilor pe care le au elevii si
cadrele didactice, reflecta motivele pentru care ei lucreaza (sau nu lucreaza)
impreuna, capacitatea de a discuta impreuna si de a-si analiza critic ideile si
reflecta caracteristicile clasei ca si comunitate de invatare.
Instruirea
in grupuri mici
constituie o alternativa din ce in ce mai uzitata, deoarece instruirea frontala
limiteaza optiunile instructionale si este centrata pe cadrul didactic si nu pe
elev.
Prin impartirea clasei
in grupuri mici, responsabilitatea fiecarui elev fata de grup creste foarte
mult. In loc sa reprezinte a 26-a parte
dintr-o clasa de 26 de copii, elevul reprezinta un sfert dintr-un grup de 4. Nu
mai trebuie sa astepte ca alti 25 de potentiali participanti sa-si spuna
parerea, inainte ca ea sau el sa poata fi implicat intr-o activitate.
Principala
dilema in privinta gruparii elevilor o reprezinta echilibrul intre ordine si
structura versus diversitate umana si varietatea curriculumului cu scopul de a
optimiza invatarea elevilor. Cel mai frecvent, activitatile in grupuri mici
sunt initiate pentru ca elevii: sa discute anumite teme sau evenimente; sa se
angajeze in activitati de luare a deciziilor; sa realizeze instruire in cadrul
grupului mic; sa cerceteze/investigheze anumite probleme sau intrebari. Cadrul
didactic trebuie sa decida in legatura cu: metodele pe care le va folosi;
organizarea clasei; compozitia grupelor; dezvoltarea expectatiilor grupului;
coordonarea si evaluarea muncii in grup.
Cadrul didactic are numeroase
responsabilitati atunci cand desfasoara activitatile pe grupe, variind de la
cea de instructor la participant si consultant. Uneori, el adopta o pozitie
neutra, determinandu-i astfel pe copii sa-si asume intreaga responsabilitate
prin ceea ce fac si spun. Una dintre primele reguli referitoare la evaluarea
activitatii pe grupe mici este aceea de a fructifica fiecare ocazie, pentru a
evalua calitatea muncii in grup, aprofundarea intelegerii diferitelor aspecte
abordate sau cresterea gradului de cooperare.
Invatarea
prin cooperare
reprezinta folosirea grupurilor mici in scopuri instructionale, astfel incat-
lucrand impreuna- elevii isi maximizeaza atata propria invatare, cat si pe a
celorlalti colegi.
Printr-o
astfel de organizare a situatiilor de invatare, elevii depind intr-un mod
pozitiv unii de altii, iar aceasta interdependenta pozitiva ii conduce la
devotament fata de grup.
Alte elemente esentiale in invatarea
prin cooperare sunt:
q
responsabilitatea individuala
q
interactiunea stimulatoare
q
deprinderi si competente
interpersonale
q
constientizarea si evaluarea modului in care functioneaza grupul
de lucru.
Atunci cand se realizeaza invatarea
prin cooperare in mod regulat, elevii, din “singuratici care invata”, pot
deveni “colegi care invata impreuna”, atingand niveluri ale competentei
academice in cadrul grupului si ca membri ai echipelor.
Grupurile
de invatare prin cooperare se concentreaza asupra maximizarii succesului
academic al tuturor membrilor grupului.
Normele
grupului trebuie stabilite ca o problema a :
¨ responsabilitatii grupului;
¨ capacitatii de reactie la ceilalti;
¨ cooperarii;
¨ luarii deciziilor prin consens;
¨ rezolvarii de probleme.
Aplicarea invatarii prin cooperare la clasa
Daca dorim sa folosim invatarea prin
cooperare in clasa trebuie san planificam cu atentie si sa realizam patru
actiuni specifice:
1. Sa luam anumite deciziii
preinstructionale referitoare la:
¨ care sunt obiectivele academice si
obiectivele legate de competentele sociale ale elevilor?
¨ cat de
mari sa fie grupurile, cum sa le structuram, cat de mult sa folosim
lucrul in grupuri mici?
¨ cum putem aranja mai bine clasa astfel
incat sa se preteze lucrului in grupuri mici?
¨ cum percepem si folosim m,aterialele
instructionale?
¨ ce roluri atribuim membrilor grupului?
2. Sa explicam foarte clar elevilor ce au
de facut in timpul unei lectii in care invata prin cooperare:
¨ dam o sarcina de invatare concreta
¨ explicam copiilor ce inseamna
interdependenta pozitiva in cadrul grupului si intre grupuri;
¨ clarificam faptul ca fiecare elev din
grup trebuie sa fie responsabil pentru ceea ce invata el insusi;
¨ care sunt deprinderile de lucru in
grup asupra carora se insista intr-o anumita lectie
3. Sa conducem lectia, pentru ca, desi
elevii lucreaza in grupuri, trebuie:
¨ sa urmarim si sa monitorizam
grupurile;
¨ sa intervenim unde este nevoie;
¨ sa imbogatim sarcinile si sa-i ajutam
pe elevi sa lucreze mai eficient in grup.
4. Sa structuram si sa organizam
activitati dupa ce se termina lucrul in grupuri mici, in care:
¨ sa evaluam invatarea;
¨ elevii sa evalueze cat de eficient au
lucrat ca grup si ce progrese sau dificultati au intampinat in procesul
personal de invatare din fiecare lectie si ce corectii si imbunatatiri trebuie
introduse.
Trebuie sa incepem lucrul in grup pe
termen lung numai dupa ce suntem increzatori ca:
1. putem conduce cateva grupuri care
lucreaza simultan;
2. elevii din fiecare grup sunt capabili
sa lucreze impreuna, fara a avea probleme
Monitorizarea si evaluarea
Deoarece principalul obiectiv este ca, prin stimularea
cooperarii, rezultatele la invatatura ale elevilor sa se amelioreze si
participarea lor la activitatile scolare si extrascolare sa creasca,
principalele aspecte pe care le urmarim sunt:
ü aspectele instructionale
ü aspectele interactionale
ü relatia dintre autonomia elevilor,
autoritatea cadrului didactic
ü continuturile invatarii
ü climatul clasei
ü reflectiile altor cadre didactice, ale
copiilor fata de aceste aspecte
ü gradul de participare a elevilor si
performantele lor scolare
Instrumente
pentru monitorizare
ü jurnale
profesionale zilnice,
saptamanale (ale cadrelor didactice, care consemneaza schimbarile introduse in
clasa, reactiile elevilor, efectele pozitive/negative, reactiile cadrului
didactic asupra propriei practici)
ü jurnale
ale copiilor- viata
cotidiana din clasa (in care sunt mentionate evenimente, intamplari din viata
clasei sau din viata personala)
ü produse
ale copiilor (compuneri,
desene, colaje, carti ale clasei, albume)
ü observatii
asupra comportamentului copiilor si comportamentului in grupuri cooperative
ü interviuri
cu copiii
ü chestionare
adresate copiilor
pentru a identifica elemente ce tin de: cultura clasei, perceptiile elevilor
asupra cadrelor didactice, asupra scolii
ü fotrografii,
inregistrari audio-video
Metode de invatare prin cooperare
v Mozaicul
Pasul
1: Se formeaza grupuri cooperative si li se da materialul de lucru
In cadrul fiecarui grup cooperativ, membrilor li se da un
alt material pe care sa-l invete si sa-l prezinte celorlalti (de exemplu,
primul primeste prima pagina, mal doilea pagina a doua)
Pasul
2: Grupurile de experti studiaza si isi pregatesc prezentarile
Grupurile de experti se formeaza din elevii care au
pregatitacelasi material. Expertii studiaza materialul impreuna si gasesc modalitati eficiente de predare a
materialului si de verificare a intelegerii de catre colegii din grupul
cooperativ.
Pasul
3: Elevii se intorc in grupurile cooperative pentru a preda si a verifica
Fiecare elev se intoarce la grupul sau si fiecare membru
al acestui grup isi va prezenta
materialul in fata celorlalti. Obiectivul echipei este ca toti membrii sa
invete tot materialul prezentata.
Pasul
4: Raspunderea individuala si de grup
Grupurile sunt responsabile de
insusirea intregului material de catre toti membrii. Elevilor li se poate cere
sa demonstreze ce au invatat in mai multe feluri: un test, raspunsuri orale la
intrebari, prezentarea materialului predat de colegi.
Pe tema mozaicului pot exista
numeroase variatiuni.
v Turul
galeriei
1. In grupuri de trei sau patru, elevii
lucreaza intai la o problema care se poate materializa intr-un produs
(diagrama, de exemplu),pe cat posibil pretandu-se la abordari variate.
2. Produsele sunt expuse pe peretii
clasei.
3. La semnbalul profesorului, grupurile
se rotesc prin clasa, pentru a examina si a discuta fiecare produs. Isi iau
notite si pot face comentarii pe hartiile expuse.
4. Dupa turul galeriei, grupurile isi
reexamineaza propriile produse prin comparatie cu celelalte si citesc
comentariile facute pe produsul lor.
BIBLIOGRAFIE
1. Johnson, D.W., Johnson, R.T. &
Holubec, E.J.- Cooperarea in sala de clasa, 1990, Edna MN: Interaction Book
Company;
2 Ghidurile
Lectura si Scrisul pentru Dezvoltarea Gandirii Critice,
Fundatia pentru o Societate Deschisa,
Bucuresti, 1998
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu