prof. CRISTINA STAN
Şcoala Gimnazială „C.Giurescu”
Chiojdu, Buzău
Cu cât mediul social devine mai complex, iar schimbările
mai bruşte, mai profunde) aşa cum este cazul societăţii româneşti acum, cu atât
necesitatea schimburilor cu mediul şi nevoia de informaţii referitoare la ceea
ce se îmtâmplă în afara organiyaţiei devin mai presante.
Factorii
care influenţeză azi mediul educativ sunt : noua concepţie care se
cristalizează asupra educaţiei ca serviciu social; extinderea mass-media (în
speciala TV) şi concurenţa pe care o
face şcolii; presiunile organizatiilor economice (cu accent pe rapiditate şi pe
lucrul în echipă în rezolvarea unor probleme complexe).
Întrucât părinţii
pot fi consideraţi principali reprezentanţi ai comunităţii , directorul poate
dezvolta în relaţia cu aceştia strategii de tipul :
·
Abordarea unei
atitudini de tipul „da, se poate face”;
·
Construirea relaţiilor
pornind de la punctele „tari”, adica de la ce pot face copii lor;
·
Construirea unui
mediu şi a unei atitudini prietenoase
faţă de pătinţi pe baza aserţiunii „acesta este şcoala cea mai portivită pentru
copilul meu”;
·
Întărirea
aşteptărilor părinţilor şi fundamentarea relaţiilor la baza dragostei lor faţă
de proprii copii şi pe dorinţa lor ca aceştia să aibă performanţe şi succes în
viaţă.
Parteneriatul
dintre şcoală şi familie poate îmbrăca mai multe forme : schimbul de
informaţii; rezolvarea de probleme în comun; viiizite acasă; contacte
informale; şedinţe cu părinţii; activitatea comună pentru luarea deciziilor
asupra strategiei educative.
Înţelegând
prin comunicare legătura dintre oameni, comunicarea devine metodă de lucru în
eficientizarea unui parteneriat. Prin comunicare urmărim:
·
Să informăm părinţii : asupra nivelului de cunoştinţe pe care le Are elevul şi despre
eventualele probleme pe care loe întâmpină la anumite discipline; să le
prezentăm oferta educaţională a şcolii (mai ales curriculum-ul la decizia
şcolii);
·
Să atenţionăm : asupra
obligaţiei de a fi preocupaţi continuu de dezvoltarea în plan intelectual a
copiilor lor; asupra importanţei de a respecta regimul zilnic al elevului şi
asupra statutului cadrelor didactice vis-a-vis de persoana elevului;
·
Să le explicăm :
necesitatea aplicării testelor şi, implicit, a comunicării rezultatelor
acestora;
·
Să-i convingem de
necesitatea implicării în luarea deciziilor şi a participării lor la viaţa
clasei.
Rezultatele
colaborării prezintă numeroase avantaje atât pentru părinţi, cât şi pentru
învăţători/profesori diriginţi, dar mai ales pentru elevi. Formând un front
educativ unitar şcoală-familie vom reuşi să realizăm o bună pregătire a
elevilor noştri, evitându-se apariţia lui de la cadrul didactic la părinţi şi
de la părinţi la elev.
Pentru a-i
atrage pe părinţi mai aproape de
obiectivele pe care ni le+am propus, pentru a-i responsabiliza îm mai
mare măsură privind reuşitele şi nereuşitele copiilor lor, am acţionat în
direcţia sporirii ajutorului acestora în activitatea pe care elevii o
desfăşoară acasă. Deoarece, de multe ori, la încercările unora de a-şi ajuta
proprii copii primeau invariabila replică „aşa ne-a arătat doamna”, am socotit
că trebuie să-i convingem pe părinţi să găndească şi să acţioneze la fel ca „doamna”.
Aşa am reuşit să-i atragem pe părinţi la o colaborare deschisă, sinceră şi
eficientă. La ciclul primar, am iniţiat activitatea de parteneriat
şcoală-familie „Casa ta - şcoală pentru o zi”, în care învăţătorii mergeau
într-o zi a fiecărei săptămâni acasă la un elev, iar acolo se strângeau colegii
lui de clasă, împreună aceştia îşi reyolvau temele, sub atenta îndrumare a
învăţătorului. Familia gazdă era totdeauna preocupată să asigure confortul
şcolarilor (cameră încălzită, dulciuri, fructe, suc). Elevii au devenit mai
apropaţi unii de alţii, mai uniţi, mai toleranţi.
În cadrul lectoratelor
cu părinţii, aceştia au fost instruiţi cum trebuie să urmărească efectuarea
temelor pentru acsă, prezentându-li-se cele mai importante principii şi tehnici
de lucru cu şcolarul;
-
Să urmărească dacă
citeşte sau recotă cursiv/expresiv şi conştient un text literar;
-
Să asculte cum
povesteşte conţinutul unei lecţii ;
-
Să urmărească cum
caracterizează un personaj literar;
-
Să controleze dacă
a scris caligrafic, ordonat, corect, respectând regulile şi semnele de
punctuaţie;
-
Să verifice dacă a
aplicat corespunzător regulile de aşezare în pagină a textului ;
-
Să provoace
comentarii asupra textului citit;
-
Să verifice
rezultatele şi modul de calcul de la exerciţii şi probleme.
Numai
îndrumat şi sprijinit mereu, cu pricepere şi competenţăă, atât la şcoala cât şi
acasă, elevul îşi formează priceperile şi deprinderile de bază pentru o muncă
intelectuală eficientă.
Pentru a
asigura continuitatea în cunoaşterea şi aplicarea adecvată a strategiilor de
lucru cu proprii copii, am solicitat părinţilor să participe la şedinţele
săptămânale (pentru clasa I) sau bilunare (în clasele primare) şi lunare
(pentru ciclul gimnazial), în funcţie de progresul şcolar înregistrat, dar şi
de opţiunile lor sau ale învăţătorului/dirigintelui. La începutul ciclului
primar este bine să se împartă sarcini părinţilor, astfel încât unul dintre ei
să urmărească şi să sprijine efectuarea temelor la matematică, de exemplu, iar
celălalt , având anumite abilităţi de exprimare , la limba română şi la alte
discipline. Procedând în acest mod, cu tact şi consecvenţă, se pot obţine
progrese semnificative ale elevilor mai slabi, care asfel ajutaţi, pe parcursul
mai multor ani pot deveni elevi buni şi chiar foarte buni.
Gama
acţiunilor intreprinse cu părinţii poate fi completată an de an prin
participarea acestora la lecţii deschise, în cadrul cărora îşi
pot clarifica anumite tehnici de lucru şi moduri de rezolvare a problemelor,
prin implicarea lor în realizarea unor activităţi cultural-educative,
oferindu-le posibilitatea de a-şi pune în valoare talentul şi priceperile de
care dispun. Astfel părinţii devin cointeresaţi şi responsabili de soarta
copiilor lor. Deosebit de importantă este participarea şi implicarea părinţilor
în realizarea serbărilor şcolare.
Importanţa
unor asemenea festivităţi este deosebită pentru că lărgesc orizontul spiritual
al elevilor şi contribuie loa acumularea de noi cunoştinţe, îmbogăţesc şi
remontează viaţa afevtivă, stimulând nebănuite interese sau dezvoltând pe cele abia conturate
anterior, contribuie la dezvoltarea simţului de răspundere prin dorinţa de
reuşită, favorizează concentrarea atenţiei pe parcursul desfăşurării
programului, prezenţa spectatorilor (colegi, părinţi, bunici) trezeşte în copil
energia de a învinge timiditatea, stimulează independenţa în acţiune.
De asemenea,
serbarea şcolară reprezintă o modalitate eficientă de cultivare a capacităţilor
de vorbire şi a înclinaţiilor artistice ale elevilor. Stimularea şi educarea
atenţiei şi exersarea memeoriei constituie obiective importante care se
realizează prin serbare. Intervenţia, la momentul oportun, cu rolul, pe care îl are de îndeplinit fiecare elev, şi
susţinută de suportul afectiv-motivaţional, contribuie la mărirea stabilităţii
atenţiei, iar cu timpul sporeşte capacitatea de rezistenţă la efort. Este un
succes extraordinar, o trăire minunată, când copilului reuşeşte să trezească o
emoţie în sufletul spectatorilor. Reacţia promptă a acestora îi stimulează pe copii să dea tot ce sunt în
stare.
Pentru „arta
comunicării” dintre cadrul didactic şi părinţi sau dintre părinţi şi copii nu
se pot da reţete. Aceasta depinde în cea mai mare măsură de harul şi dăruirea
cadrului didactic, de pasiunea şi truda sa de zi cu zi, de sinceritatea şi buna
credinţă pe care le dovedeşte în fiecare acţiune organizată, în fiecare sfat
dat, în orice împrejurare, ceea ce am căutat şi noi să facem în activitatea desdăşurată
până acum.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu