Lumea se schimbă cu o rapiditate
extraordinară, mass-media pătrunde în viaţa fiecăruia dintre noi,
copleşindu-ne prin informaţie, comunicaţia este rapidă, prin telefon,
internet sau fax. În asemenea condiţii, nu este chiar de mirare când
unii dintre elevi, şi nu numai, se întreabă la ce bun o oră de limba şi
literatura română, un dascăl care predă aceeaşi gramatică cu norme
rigide, un profesor care să-i trimită să citească pe Eminescu, Creangă,
Sadoveanu sau Preda, torturându-i 50 de minute cu lucruri care,
aparent, s-ar putea să nu le folosească niciodată.
Răspunsul nu este simplu, căci
activitatea de educaţie a profesorului de limbă şi literatură română
este un factor de gândire şi de simţire, de modelare a sufletului şi pe
lângă achiziţiile din programa şcolară, manuale şi cărţi, elevul este
ajutat de profesor să-şi formeze comportamente noi, adecvate pentru
manifestarea creativităţii, iniţiativei şi complexităţii
personalităţii sale, pentru ca tânărul educat să devină un reper al
comunităţii căreia îi aparţine.
Cred că progresul şcolar este determinat de ce face, cum face profesorul de limbă şi literatură română şi, bineînţeles, de ce vor şti să facă elevii săi. Profesorului îi revine sarcina dificilă de a forma la elevi, în primul rând, deprinderea de a citi, pentru că lectura este singura cale de adaptare, oferind posibilitatea de dezvoltare interioară şi spirituală.
Învăţarea limbii şi literaturii române în şcoală este o cale importantă de formare şi autoperfecţionare, stimulând memoria, imaginaţia, gândirea. Lectura înseamnă explorarea unui univers nou, confruntarea de idei, modele de urmat, repere, asumarea de atitudini.
Cred că progresul şcolar este determinat de ce face, cum face profesorul de limbă şi literatură română şi, bineînţeles, de ce vor şti să facă elevii săi. Profesorului îi revine sarcina dificilă de a forma la elevi, în primul rând, deprinderea de a citi, pentru că lectura este singura cale de adaptare, oferind posibilitatea de dezvoltare interioară şi spirituală.
Învăţarea limbii şi literaturii române în şcoală este o cale importantă de formare şi autoperfecţionare, stimulând memoria, imaginaţia, gândirea. Lectura înseamnă explorarea unui univers nou, confruntarea de idei, modele de urmat, repere, asumarea de atitudini.
În învăţământul primar şi gimnazial,
lectura în clasă este foarte importantă deoarece prin ea se
realizează atât dobândirea unei experienţe psihointelectuale, cât şi
educaţia şi instrucţia elevilor. Aceştia vor înţelege că lectura este
un act esenţial al existenţei şi realizării operei literare, ca
rezultat al coparticipării cititorului la semnificaţia mesajului
artistic încorporat în operă.
Actul lecturii are la bază un fond cultural, emoţional şi comportamental, care diferă de la un receptor la altul, ceea ce Presupune o pregătire a elevului pentru a recepta textul literar.profesorul trebuie să-l atragă, să-i cultive gustul pentru lectură, prezentând verbul „a citi“ ca pe un act cultural obligatoriu, de educaţie ce se desfăşoară într-o perioadă îndelungată de timp, bprin abordarea unor texte diverse.
Actul lecturii are la bază un fond cultural, emoţional şi comportamental, care diferă de la un receptor la altul, ceea ce Presupune o pregătire a elevului pentru a recepta textul literar.profesorul trebuie să-l atragă, să-i cultive gustul pentru lectură, prezentând verbul „a citi“ ca pe un act cultural obligatoriu, de educaţie ce se desfăşoară într-o perioadă îndelungată de timp, bprin abordarea unor texte diverse.
Obligativitatea, superficialitatea,
renunţarea, modul de a gândi de tipul „astazi nu mai citeşte nimeni“,
sunt atitudini aculturale, nepedagogice, care fac ca relaţia
profesor-literatură-elev să se transforme într-o convenienţă, cu un
efect negativ asupra celui din urmă.
Receptarea textului literar înseamnă şi predarea normelor ortoepice şi ortografice ale limbii române, acestea aflându-se în raport de reciprocitate, în sensul că ortografia fixează grafic ortoepia sau că imaginea scrisă a cuvântului, corectitudinea lui influenţează stilul. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să analizeze textul împreună cu elevii printr-o confruntare a greşelii cu norma, prin fixarea variantei corecte cu ajutorul unor exemple adecvate de cunoaştere, caracterizare, grupare, morivare, disociere, în scopul formării deprinderilor corecte.
Studierea limbii şi literaturii române în şcoală oferă posibilitatea de a solicita ortografia şi ortoepia în interpretarea operei literare, în multe cazuri acestea determinând stilul şi individualizarea unor personaje sau relevând intenţionalitatea scriitorului de a exprima o idee, un anumit mesaj. Lectura este una dintre căile importante de formare, îmbogăţire şi de nuanţare a vocabularului elevilor, de aceea profesorului de limbă şi literatură română îi revine obligaţia de a cunoaşte ce şi cât citesc elevii, de a orienta lectura acestora. Programa oferă posibilitatea stabilirii unei bibliografii obligatorii, de referinţă, pe care elevii trebuie să o parcurgă pentru a-şi forma o cultură generală, pentru a-şi educa gustul şi simţul estetic. În cadrul orei de literatură, profesorul are posibilitatea de a analiza textele literare într-o discuţie liberă, necoercitivă, dezvoltând la elevi simţul de observaţie şi analiză, stabilind etape şi niveluri de lectură ale înţelegerii unui text, vocabularul necesar exprimării observaţiilor, punctelor de vedere. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să urmărească, pe termen lung, prin obiective educaţionale concrete, formarea deprinderilor, a instrumentelor de lucru.
Sunt convinsă că ora de limbă română
înseamnă comunicare literară, presupunând un om şi o carte. Cartea nu
este un spaţiu sec, închis, ci o lume spirituală, o punte între autor
şi cititor. Lectura nu este numai un act de manifestare a operei, ci şi
un proces de valorificare. Credinţa mea este că literatura nu se predă
ca o împărţire a materiei pe secvenţe ordonate, ea presupune, în
primul rând, lectură. Cultivarea deprinderii de a citi trebuie să
ajungă până într-acolo încât lectura trebuie să ajungă o necesitate
cotidiană, de aceea trebuie încurajat în a citi cât mai divers, în a-şi
exprima opiniile. Eşecul în cazul literaturii înseamnă semialfabetizare,
ignoranţă, căci lectura nu poate fi înlocuită nici de internet, nici de
film, presă, radio sau televiziune.Receptarea textului literar înseamnă şi predarea normelor ortoepice şi ortografice ale limbii române, acestea aflându-se în raport de reciprocitate, în sensul că ortografia fixează grafic ortoepia sau că imaginea scrisă a cuvântului, corectitudinea lui influenţează stilul. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să analizeze textul împreună cu elevii printr-o confruntare a greşelii cu norma, prin fixarea variantei corecte cu ajutorul unor exemple adecvate de cunoaştere, caracterizare, grupare, morivare, disociere, în scopul formării deprinderilor corecte.
Studierea limbii şi literaturii române în şcoală oferă posibilitatea de a solicita ortografia şi ortoepia în interpretarea operei literare, în multe cazuri acestea determinând stilul şi individualizarea unor personaje sau relevând intenţionalitatea scriitorului de a exprima o idee, un anumit mesaj. Lectura este una dintre căile importante de formare, îmbogăţire şi de nuanţare a vocabularului elevilor, de aceea profesorului de limbă şi literatură română îi revine obligaţia de a cunoaşte ce şi cât citesc elevii, de a orienta lectura acestora. Programa oferă posibilitatea stabilirii unei bibliografii obligatorii, de referinţă, pe care elevii trebuie să o parcurgă pentru a-şi forma o cultură generală, pentru a-şi educa gustul şi simţul estetic. În cadrul orei de literatură, profesorul are posibilitatea de a analiza textele literare într-o discuţie liberă, necoercitivă, dezvoltând la elevi simţul de observaţie şi analiză, stabilind etape şi niveluri de lectură ale înţelegerii unui text, vocabularul necesar exprimării observaţiilor, punctelor de vedere. Profesorul de limbă şi literatură română trebuie să urmărească, pe termen lung, prin obiective educaţionale concrete, formarea deprinderilor, a instrumentelor de lucru.
De ce pledez pentru calitatea şi eficienţa orelor de limba şi literatura română şi pentru lectură? Tocmai pentru că nu vreau ca generaţiile următoare să fie ignorante, pentru că vreau ca tinerii de mâine să fie comunicativi şi înţelegători, bogaţi spiritual şi capabili să se integreze în societate.
prof. Stan Cristina
Şcoala Gimnaziăla
Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău
http://www.scoalaromaneasca.ro/Opinii/2012-10/Pledoarie-pentru-lectura
imi place
RăspundețiȘtergere